سه‌ شنبه‌ها با موری

سه‌ شنبه‌ها با موری

سه‌شنبه‌ها با موری با عنوان اصلی «Tuesdays with morrie» اولین بار سال 1997 در آمریکا منتشرشده است. ویرایش جدید این کتاب که پس گفتاری نیز به آن اضافه‌شده است سال 2007 منتشر شد. سه‌شنبه‌ها با موری تاکنون به بیش از سی زبان مختلف ترجمه‌شده است و در 34 کشور جهان به فروش می‌رسد.

 دکتر «برنی سیگل» درباره‎‌ی کتاب سه‌شنبه‌ها با موری گفته است: «این کتاب گنجینه‌ای توصیف نشدنی است. درک فناپذیری، آموزگاری بزرگ و منبعی برای روشنگری است. داشتن مرشدی که این تجربه را با ما در میان بگذارد، دستمایه فراست است.»

بر اساس سه‌شنبه‌ها با موری آثار متفاوتی ساخته‌شده است. اولین بار سال 1999 یک فیلم تلویزیونی به کارگردانی «میک جکسون» کارگردانی انگلیسی بر اساس آن ساخته شد. اقتباس دیگری که از این کتاب انجام‌شده است نمایش‌نامه‌ای است که «دیوید اسبیورنسن»  آن را کارگردانی کرده است. در این اثر که سال 2002 به روی صحنه رفته است «آلوین اپستین» نقش موری و «جان تنی» نقش میچ آلبوم را بازی کرده است. این نمایش‌نامه نظرات بسیاری را به خود جلب کرد.

موری شوارتس قهرمان کتاب سه‌شنبه‌ها با موری به بیماری‌ای مبتلا شده است که کم‌کم اعضای بدنش را از کار می‌اندازد. این بیماری ذره‌ذره اعضای بدن او را از بین می‌برد و او را به‌سوی مرگ سوق می‌دهد. موری در آخرین روزهای عمرش هر سه‌شنبه جلسه‌ای با میچ آلبوم دارد که روایت هرکدام از این جلسات در فصلی از کتاب سه‌شنبه‌ها با موری آمده است.

درباره میچ آلبوم

میچ آلبوم نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس و روزنامه‌نگار آمریکایی است. او همچنین تجربه‌ی مجری‌گری در رادیو و تلویزیون را نیز در کارنامه دارد. میچ آلبوم سال 1958 در نیوجرسی به دنیا آمده است و اکنون 61 سال دارد.

شهرت میچ آلبوم به خاطر کتاب سه‌شنبه‌ها با موری است. او داستان‌هایی با درون‌مایه‌های الهام‌بخش می‌نویسد و به همین خاطر توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده است. میچ آلبوم خبرنگار  بسیار برجسته‌ای هم هست و یکی از نویسندگان بسیار برجسته در روزنامه‌ی «دیترویت فری پرس» به شمار می‌رود